Beleidsplan
De Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg heeft, naast haar decretale opdracht, als belangrijke ambitie de bevordering van de verdere uitbouw van het hoger onderwijs in de provincie Limburg en de versterking van het wetenschappelijk, toegepast en praktijkgericht onderzoek, de valorisatie ervan en de wetenschappelijke en maatschappelijke dienstverlening. De vereniging zal de doelstellingen, waarvoor zij werd opgericht, nastreven op basis van gelijkwaardigheid en respect voor de eigenheid, levensbeschouwing en autonomie van de leden.​
Voorzitter Jan Peumans (AUHL), rector Bernard Vanheusden (UHasselt) en directeur Ben Lambrechts (Hogeschool PXL) aan het woord:
Deze ambitie kenmerkt zich door volgende doelen:​​
1
Onderwijs voor de studiepoort
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat (jonge) talenten in Limburg maximaal hun weg vinden naar het hoger onderwijs?​​​​​​
AUHL is verantwoordelijk voor de procedures rond Afwijkende Toelating, EVC en de Taaltest, met ondersteuning van partnerinstellingen. Het rolmodellenproject Dream Team wordt versterkt via scholen en andere relevante plekken. AUHL initieert aanvullend studiekeuzeonderzoek om de aanpak te optimaliseren, vooral voor moeilijk bereikbare doelgroepen. Het fungeert als facilitator in de samenwerking tussen UHasselt, Hogeschool PXL en het secundair onderwijs. Daarnaast ondersteunt AUHL regionale initiatieven en biedt het extra begeleiding bij studiekeuze om schooluitval te verminderen.
2
Onderwijs na de studiepoort
Hoe kunnen we inspelen op individuele leernoden door vlotte overgangen en flexibele combinaties tussen partnerinstellingen mogelijk te maken?
​
​
​
We optimaliseren het schakelen en heroriënteren van studenten op basis van periodieke analyses van studentenaantallen en studierendement. We stimuleren en ondersteunen het opnemen van opleidingsonderdelen tussen de partnerinstellingen (via een overeenkomst) en het afstemmen van studiekeuzes op maat, met de nodige flexibiliteit voor diverse combinatiemogelijkheden.
3
Onderwijs
Hoe kunnen we via ons onderwijsaanbod tegemoetkomen aan maatschappelijke noden door in te spelen op gezamenlijke inhoudelijke prioriteiten (bijv. STEM), levenslang leren en competenties van de toekomst?
STEM Portaal Limburg versterkt STEM-initiatieven van Hogeschool PXL en UHasselt. Makerspace vernieuwt zich als makerslabo. AUHL ondersteunt docentprofessionalisering en onderwijsvernieuwing rond transversale en technologische competenties. Daarnaast verkent het samen met partners de mogelijkheden voor levenslang leren.
Ontwikkelingsdoelen
4
Lerarenopleidingen
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat lerarenopleiders samen met regionale stakeholders kunnen opleiden in functie van kwalitatief onderwijs?
​
​
​
​
AUHL ondersteunt de samenwerking tussen de lerarenopleidingen van UHasselt en Hogeschool PXL via ‘Leraar in Limburg’. Succesvolle initiatieven, zoals cobranding voor zij-instromers en begeleiding van startende leerkrachten, worden voortgezet. Daarnaast stimuleert AUHL onderwijsvernieuwing, onder andere via samenwerking met LABIOMISTA.
5
Van onderzoek naar valorisatie
Hoe kunnen we via een complementaire onderzoeksaanpak de economische en maatschappelijke impact verhogen ten aanzien van de verdere ontwikkeling en innovatie van de regio?
​
AUHL versterkt de volledige onderzoeks- en valorisatieketen in de regio. Het faciliteert samenwerking en kennisuitwisseling tussen UHasselt en PXL op het gebied van onderzoek, innovatie en professionalisering. Daarnaast stimuleert AUHL zorginnovatie, wetenschapscommunicatie en open science. Ook worden initiatieven opgezet om onderzoekers te verbinden en een toegankelijk webportaal te ontwikkelen.
6
Studenten, vrije tijd en engagement
Hoe kunnen we (internationale) studenten zien als bondgenoten en ook buiten hun studies ondersteunen/activeren (empoweren) zodat zij betekenisvol kunnen zijn voor andere studenten en hun omgeving?
De Studentenraad AUHL biedt een overlegforum en initieert projecten voor studenten van UHasselt en PXL. AUHL stimuleert een gezonde levensstijl, sport, kunst en cultuur. Student Hotspot bevordert interactie, welzijn en maatschappelijke betrokkenheid via diverse initiatieven. Daarnaast ondersteunt AUHL sociaal ondernemerschap en relevante studentenjobs.
Strategische hefbomen
7
Strategisch overleg, aanwezigheidspolitiek en netwerking
Hoe versterken we onze gezamenlijke positionering in de (ruimere) regio?​​​​
AUHL behandelt strategische thema’s en deelt informatie binnen het Dagelijks Bestuur. Het beoordeelt jaarlijks overeenkomsten en meerjarenplannen en behartigt de belangen van de associatie bij overheden. AUHL faciliteert regionaal overleg, ondersteunt VLUHR en stimuleert netwerken binnen UHasselt en PXL. Externe communicatie van gezamenlijke initiatieven blijft een belangrijke focus via evenementen en media.
8
Internationalisering (Euregio, Europa, internationaal)
Hoe kan de gezamenlijke aanpak in verband met internationale samenwerking bijdragen aan kwalitatief onderwijs, onderzoek en dienstverlening en een open blik op de wereld?
AUHL faciliteert de internationale samenwerking tussen UHasselt en PXL. Het versterkt gezamenlijke internationale projecten en verkent een bredere internationale dimensie voor associatiegerelateerde initiatieven. Daarnaast werkt AUHL aan een afgestemde aanpak voor de mobiliteit van studenten en personeel.
9
Investeringen en campusontwikkeling
Hoe kunnen we het rendement van onze investeringen verhogen door onderling nog beter af te stemmen en samen toekomstgerichte campussen ontwikkelen?
​
​
AUHL onderzoekt gezamenlijke aankopen, digitalisering en energiebeleid. Het blijft mobiliteitsdoelstellingen rond de campus ondersteunen en stimuleert optimaal ruimtegebruik. Daarnaast verkent AUHL gezamenlijke investeringen in voorzieningen zoals bibliotheken.
10
Goed bestuur
Hoe zorgen we ervoor dat het toepassen van principes van ‘good governance’ leidt tot een helder besluitvormingsproces en het efficiënt bereiken van de doelstellingen?
AUHL verzamelt best practices voor goed bestuur en strategische besluitvorming. Het betrekt interne en externe stakeholders actief bij de werking. Daarnaast implementeert het een evaluatieprocedure voor continue verbetering en stimuleert expertiseontwikkeling en professionalisering.